EXPO “ONDERDRUKKING” vanaf 28 maart

Op 1 mei wordt Raoul Servais negentig jaar. Raouls geboortestad Oostende viert dit onder meer met een tentoonstelling rond het thema “onderdrukking” in zijn werk. Zij loopt van 28 maart tot 2 mei in de Nieuwe Gaanderijen en is dagelijks gratis toegankelijk.

De expo ONDERDRUKKING bestaat uit een dertigtal grote fotopanelen met begeleidende teksten,   Zowel in zijn animatiefilms, zijn lange film “Taxandria”, zijn plastisch werk en ook in zijn recente in Frankrijk uitgegeven boek “L’Eternel Présent” klaagt Servais de discriminatie, de dictatuur en de onderdrukking aan, zowel van het individu als van groepen mensen. Een groot deel van de inspiratie daarbij is afkomstig van de traumatische ervaringen hij als adolescent te verwerken kreeg tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij noemt zichzelf een getuige van zowel de hitleriaanse als de poststalinistische dictaturen.

De eerste tekenfilm waarmee Servais internationaal succes behaalde, “Chromophobia” (1966), waarin een grauw leger alle kleuren verbiedt en vernietigt, was een antimilitaristische fabel. Antimilitarisme dat enkele jaren later naar aanleiding van de Vietnamoorlog terugkeert in “Operation X-70” (1971).

In “To speak or not to speak” (1970) illustreert de cineast hoe de goedgelovige burger gemanipuleerd wordt door perverse politici, niets ontziende legeraanvoerders, meedogenloze geldwolven en totalitaire ideologen. In “Harpya” (1979) is de onderdrukking tussen partners aan de orde. De minzame man die een vrouw van de dood redt, komt in de klauwen van een monster terecht.

“Taxandria” (1994) schildert de dictatuur van een regime dat poogt zowel verleden als toekomst (en daarmee ook de vrijheid) uit te bannen. Verschillende panelen tonen anderzijds grafisch werk dat Raoul Servais maakte voor zijn  boek “L’Eternel Présent”, een versie van het Taxandria-verhaal die afwijkt van de film maar dichter bij de oorspronkelijke ideeën ligt.

De tentoonstelling ONDERDRUKKING kwam tot stand in samenwerking met de vzw Fonds Raoul Servais.