Après 1945

Na 1945 kwam met de bevrijding ook de Amerikaanse import van animatiefilms weer op gang. Het betekende het einde van de C.B.A. studio’s waar ooit 28 personen voltijds aan het werk waren.

Nog in het Brusselse werkte Edmond Philippart zich in de kijker. Vanuit de amateurfilmerij ontdekte hij de veelzijdigheid van animatiefilm, en al tijdens de oorlogsjaren hield Philippart zich bezig met marionettenfilms en het op de keukentafel animeren van ‘schlagers’, o.a. verschillende liedjes van Charles Trenet. In navolging van de broers Van Peperstraeten legde Philippart de grondslag voor de muziekvideo. In de periode 1943-1958 heeft Philippart zo een vijftiental animatiefilms op muziek gemaakt. Om zijn artistieke bezigheden te kunnen financieren, nam hij publiciteitswerk en animatieopdrachten aan.

Ook in Antwerpen werd in 1940 een animatiestudio opgericht, onder de ambitieuze naam ‘Animated Cartoons’. Initiatiefnemers waren Jules Luyckx, Henri Winkeler en Ray Goossens. Hun productiehuis kon vrij snel een goede reputatie opbouwen, met kwalitatief hoogstaand animatiewerk als “Metamorfose” uit 1940. Tijdens de oorlogsjaren werden er enkele opgemerkte films gerealiseerd: “Hoe Pimmeke ter wereld kwam” (1941), « Sneeuwsymfonie » (1942), « Smidje Smee » (1943) en « Atoomfantasie » (1946). Maar ook deze studio verdween na het einde van de oorlog.

Ray Goossens zette zijn activiteiten echter voort in een nieuwe animatiestudio in Antwerpen, waar hij veel reclameopdrachten uitvoerde en zelfs voor de BBC werkte.